We know where we are going!
We have clear goals and a conscious vision for the future, and we hope that together we can mobilise forces that we could not do separately.
2021.02.01
Vigyázni kell a támogatott autókra - Világgazdaság cikk
A családi vagy elektromos autók tulajdonosainak az első három évben hímes tojásként kell vigyázniuk a kocsijukra: lopás vagy töréskár esetén a biztosító először a vásárláshoz támogatást adó államot kártalanítja.
Sikeresek a kormányzat gépjárművásárlási támogatásai. Novák Katalin családokért felelős tárca nélküli miniszter a Mandinernek arról beszélt, hogy a nagycsaládosok autóvásárlási támogatását a múlt év végéig 31 ezer család igényelte. Emellett pedig a kormány Klíma- és természetvédelmi akciótervének részeként meghirdetett, az Innovációs és Technológiai Minisztérium által kezelt
Ugyanakkor a lehetőséggel élőket meglepetésként érheti, hogy a jármű totálkáros sérülése vagy ellopása esetén elsőként nem őket, hanem az államot kártalanítja a biztosító. A hatályos szabályozás szerint a nagycsaládosoknak járó kedvezmény igénybevételéhez nem kell casco biztosítást kötni, ám ha a támogatás mellett finanszírozást is igénybe vesznek, a lízingcég előírja a biztosítás megkötését. A szabályozás szerint azonban,
Az elektromos autók támogatásáról szóló rendelet viszont előírja, hogy a vásárlástól számított első három évben – a fenntartási időszak alatt – a gépjárműnek teljes körű (töréskár, elemi kár, lopáskár, üvegkár) casco biztosítással kell rendelkeznie. A támogatás kifizetésének feltétele, hogy a casco biztosításon a támogatás visszafizetését biztosító záradék szerepeljen. A gépjármű ellopása, illetve totálkár esetén a forgalomból való végleges kivonása miatti kártérítésből az első három évben a biztosítónak a támogatási összeg időarányos részét a Magyar Államkincstárnak kell utalnia, a támogatással vásároló autós csak az ezen felüli összegre tarthat igényt.
A helyzetet tovább árnyalhatja, hogy a biztosítók normál esetben csak rövid ideig, három-hat hónapig, maximum egy évig hajlandók új értéken téríteni a lopás- vagy totálkárt, onnantól a mindenkori piaci érték a kártérítés alapja. Ebben a tekintetben jó hír, hogy több biztosítónál elérhető a nagycsaládos casco, ennek megkötésekor az első évben jellemzően vállalják a biztosítók az új értéken történő térítést. Miután a támogatott konstrukciók nem zárják ki, hogy az adott hétüléses vagy elektromos autót a tulajdonos a támogatáson felül lízingből finanszírozza, az autók értékvesztése miatt extrém esetben előfordulhat, hogy az állami támogatás visszafizetésére és a lízingkövetelés egészére nem elegendő a biztosítói kártérítés összege. Ilyenkor előfordulhat az is, hogy a tulajdonosnak nemcsak a gépjármű elvesztése miatt kell búsulnia, hanem még a zsebébe is kell nyúlnia, hogy kifizesse az állam és a lízingcég követelését. E tekintetben pozitívum, hogy bár a jogszabály szerint a maximum 2,5 millió forintos nagycsaládos támogatás elvben a gépjármű árának 50 százalékát fedezheti, a piacon elérhető autók esetében a támogatási arány a magasabb piaci árak miatt jellemzően alacsonyabb. A finanszírozásnál pedig a hitelfékszabályok védhetnek meg a lopás vagy totálkár miatti esetleges pénzbefizetéstől.