We know where we are going!
We have clear goals and a conscious vision for the future, and we hope that together we can mobilise forces that we could not do separately.
2022.03.30
McKinsey: nagy a nyomás a magyar biztosítókon az infláció és a gyenge forint miatt - Portfolio cikk
Rafal Domanski, a McKinsey & Company társpartnere előadásában a globális biztosítási piaci trendekről és kihívásokról beszélt, a McKinsey Global Insurance Report 2022 adataira alapozva. Az előadásának főbb üzenetei:
Jelentősen felforgatta a pandémia a biztosítási szektort, különösen az iparág dinamikáját: a tanácsadó adatai szerint a biztosítási díjbevételek és a profitok is csökkentek 2020-ban az előző évi adatokhoz képest, ugyanakkor a 2021-re vonatkozó előrejelzések már javuló számokat mutatnak.
Minden esetre a Covid egy teljesen új világot hozott a szektornak, amelyet jelentősen átalakítanak majd az olyan megatrendek, mint fokozódó geopolitikai feszültségek, az iparági koncentráció növekedése, digitális fejlesztések, ESG-szempontok előtérbe kerülése, a mobilitás átalakulása, az egészségügyi és jóléti kérdések előtérbe kerülése, hibrid munkavégzési modellek.
Előadásában a szakember kitért a közép-európai, azon belül is a magyar biztosítási piac főbb számaira.
MINT ELMONDTA, EGYRE NAGYOBB A NYOMÁS A BIZTOSÍTÓI EREDMÉNYRE AZ INFLÁCIÓ OKOZTA NÖVEKVŐ KÁRIGÉNYEK MIATT, RÁADÁSUL EZT CSAK SÚLYOSBÍTJA A GYENGE FORINT.
Kiemelte a régióban a biztosítási piac konszolidációs törekvéseit, miután egyre több felvásárlás zajlik a versenytársak között. Erősödik a nemzetközi vállalatcsoportok esetében a határon átnyúló együttműködés is kompetenciaközpontok létrehozásával.
A globális trendekre visszatérve elmondta, hogy a szektor szereplői alig tudják a tőkeköltséget ellensúlyozni, köszönhetően az utóbbi évek negatív gazdasági profitjainak és a romló piaci pozícióknak.
Öt okra vezette vissza a biztosítási piac alulteljesítését:
- A bevételek növelésének nehézsége, elsősorban fejlett piacokon észlelt strukturális növekedési kihívások miatt, de ott vannak még a tartósan alacsony kamatlábak, árképzésre ható nyomás és lassuló organikus kereslet.
- Az ügyfelekért folytatott harc: az insurtechek járnak élen a digitális innovációk előmozdításában, így jelentős fenyegetést jelentenek a hagyományos üzleti modellre épülő biztosítókra.
- A köztes piaci szereplők előretörése: egyértelmű nyertesei ennek a folyamatnak a brókercégek, a biztosítóknak a digitalizáció felé való elmozdulás gyakorlatilag az utolsó esélyük az ügyfelekért vívott harcban.
- Megfoghatatlan méretgazdaságosság: bár a biztosítók évek óta keresik a globális méretgazdaságossági lehetőségeket, az adatok azt mutatják, hogy mindez nem eredményez jobb megtérülést a szolgáltatóknak. A helyi méretgazdaságossági lépések viszont előnyös döntésnek bizonyulnak, ami pedig lehetőséget teremt a konszolidációra az iparágon belül.
- Visszafogott termelékenység: A hatékonyság továbbra is kihívás elé állítja az iparág teljesítményét, holott sok biztosító indított költségmegtakarítási programokat. Ezzel szemben az olyan iparágakban, mint amilyen az autógyártás, a légitársaságok vagy a telekommunikáció, sikerült nagyobb produktivitási eredményeket elérni. Mindez azért is szomorú, mivel a biztosítási iparág sokat kommunikált a termelékenység javításáról.
Domanski kitért előadásában a fejlesztési lehetőségekre, többek között az alábbi területeket kiemelve:
- ESG-szempontok figyelembe vétele az üzleti modellben
- Termékinnováció és új kockázatok lefedése
- Ügyfélközpontúbb szolgáltatás
- Insurtechekkel való együttműködés
- A főbb technológiai platformok modernizálása
- A vállalati kultúra, diverzitás és munkavégzési lehetőségek újragondolása a tehetséges dolgozók megtartásáért
Közönségkérdésekre válaszolva kitért arra, hogy a biztosítóknak nagyobb erőforrásokat kellene biztosítaniuk az ügyfelekkel való személyesebb kapcsolattartásra, de fontos a kiberbiztonság és az arra adott válaszok. A szakember a klímaváltozás hatását is kiemelte a szektorra nézve, ugyanis az utóbbi években jelentősen megnőtt a környezeti katasztrófák száma, erre pedig fel kell készülni árazási és üzleti modell szempontjából is.
Forrás