System message
We know where we are going!

We know where we are going!

We have clear goals and a conscious vision for the future, and we hope that together we can mobilise forces that we could not do separately.

felezodott-a-k-h-nyeresege-nyolcmilliardot-buktak-eddig-a-jarvanyon-portfolio-cikk

2020.05.25

Feleződött a K&H nyeresége, nyolcmilliárdot buktak eddig a járványon - Portfolio cikk

A K&H Bank nettó eredménye a koronavírus járvány 8,4 milliárd forintos egyszeri negatív hatását is figyelembe véve 47%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest. A bank 2020 első negyedévét 6,5 milliárd forintos adózás utáni eredménnyel zárta. Az egyszeri hatás nélkül a bevétel 7,7%-kal, a nettó eredmény pedig 17,4%-kal nőtt – közölte a pénzintézet. A K&H Biztosító 2020 első negyedévében 2,5 milliárd forint adózás utáni eredményt ért el – közölték.

Pénzügyi eredmények

A K&H Bank 6,5 milliárd forint nettó eredményt ért el, ami éves összehasonlításban 47%-os csökkenésnek felel meg a koronavírus járvány hatását is figyelembe véve (az adózás előtti egyszeri negatív hatás 8,4 milliárd forint, melyből a moratórium hatása 6 milliárd forint volt).

Az egyszeri eredménycsökkentő tételek nélkül a K&H 14,2 milliárd forint nettó eredményt ért el, ami éves összehasonlításban 17,4%-os növekedésnek felel meg, míg a bevételek 7,7%-kal emelkedtek. A költség/bevétel arány 52,6%-ról 52,2%-ra javult.

Az új hitelkihelyezések értéke 156 milliárd forintot ért el, ami éves összehasonlításban 42%-os növekedésnek felel meg, míg az új jelzáloghitel-folyósítások 31%-kal bővültek 32 milliárd forintra. Az új személyi kölcsön-kihelyezések  megháromszorozódtak éves összehasonlításban és 26 milliárd forintot értek el (az új folyósítások 50%-a a babaváró hitelekhez kapcsolódik).

A vállalatoknak kihelyezett új hitelek 27%-kal növekedtek 2020 első negyedévében, 98 milliárd forintot érve el. A megtakarítási oldalon a kezelt vagyon értéke (befektetési alapok) 5%-kal nőtt éves összehasonlításban, 839 milliárd forintra. A teljes betétállomány éves összehasonlításban 11%-kal bővült, 2679 milliárd forintra.

A május 13-i állapot szerint a K&H-nál az ügyfelek 50%-a nem kívánt élni eddig a hiteltörlesztési moratóriummal.

A bank tőke- és likviditási pozíciója továbbra is erős; pénzeszközökben és  likvid eszközökben mintegy 1000 milliárd forintnyi többlet áll rendelkezésére. Az április 30-i állapot szerint a bank likviditásfedezeti mutatója (LCR) 187%-on állt, ami a szabályozó hatóság által előírt kötelező minimumérték közel duplája, míg tőkemegfelelése a 2020. március 31-i állapot szerint 16,5% volt.

2020 első negyedévében a K&H Biztosító adózás utáni eredménye 2,5 milliárd forintot ért el. A nem élet üzletágban a díjbevétel 16,7 milliárd forint volt, ami éves összehasonlításban 6%-os bővülésnek felel meg. Az élet üzletág erős teljesítményt nyújtott, és az előző év azonos időszakához képest 67%-os növekedést mutatott a rendszeres, befektetési egységhez kötött (unit-linked) nyugdíjtermék tekintetében, míg az egyedi kockázati termékek esetében 23%-os volt a bővülés.

A K&H Bank nem auditált, konszolidált, IFRS (nemzetközi számviteli szabályok) szerinti eredménye a következőképpen alakult:

A K&H Bank nem auditált, IFRS szerinti számai
milliárd Ft 1Q 2019 1Q 2020 változás
nettó eredmény (egyedi tételek nélkül) 12,1 14,2 17%
nettó eredmény 12,2 6,5 -47%
ügyfélhitelek 1501 1747 16%
ügyfélbetétek  2405 2 679 11%
befektetési alapok állománya 800 839 5%
működési bevétel a befektetések értékesítéséből származó egyszeri bevétel nélkül 39,3 42,4 8%
működési költségek a tranzakciós illetékkel együtt 23,6 25,2 7%
a hitelportfolió minősége      
  nemteljesítő hitelek 5,50% 3,60% -1,90%
  hitelezési költségek 0,00% -0,20% -0,20%
tőke és likviditás      
  tőkemegfelelési mutató (csoportszintű) 16,30% 16,50% 0,20%
  hitel/betét arány 62,80% 65,60% 2,80%
  szolvencia mutató (Biztosító) 220,00% 230,20%  
hatékonyság      
  költség/bevétel arány (bankadóval)  63,50% 62,90% -0,60%
költség/bevétel arány (bankadó nélkül) 52,60% 52,20% -0,40%
tőkearányos megtérülés 15,80% 7,20%  
Forrás: K&H, Portfolio      

Zökkenőmentes digitalizáció

A koronavírus járvány ideje alatt a K&H Bank összes fiókja nyitva tartott. Ebben az időszakban a központi területek minden funkciója maximálisan működött, és mintegy 3000 munkavállaló teljes mértékben online, otthonról végezte a munkáját. A budapesti és Pest megyei korlátozások enyhítését követően a központi területek munkatársai május 19. kedd óta már újból az irodában dolgoznak, osztott csoportokban – közölték.

A járvány kitörése óta a digitális tevékenységek felgyorsultak:

  • A digitálisan aktív ügyfelek száma éves összehasonlításban 13%-kal 477 000-re nőtt, a regisztrált mobilbank-felhasználók száma pedig egyharmaddal, 417 000-re emelkedett.
  • Az ügyfelek csaknem 36 000-szer fizettek be csekket az e-banki felületen, több mint 50 000-szer pedig a mobilbanki alkalmazáson keresztül, ami március közepe és április közepe között duplázódásnak felel meg.
  • A mobilbanki alkalmazásból indított banki átutalások száma 31%-kal, naponta átlagosan több mint 19 000-re nőtt.
  • 2020 márciusában az online kártyás fizetések esetében az előző év azonos időszakához képest nagyon dinamikus, 55%-os növekedés volt tapasztalható, az online fizetések értéke pedig még drasztikusabban, 70%-kal emelkedett 2019 márciusához képest.
  • A digitális biztosítási ügyfélportál használata, a regisztrált szerződések száma, 6 héten belül 10%-kal nőtt.

Fejlesztések

A K&H ezen a héten bevezette új, kiegészítő szolgáltatásait mobilbanki felületén, amelyek segítségével az ügyfelek már telefonon követhetik befektetési és hitelportfóliójukat, valamint lakás- és utazási biztosításokat köthetnek mobilbanki alkalmazásukban.

A távoli munkavégzés ideje alatt a K&H továbbfejlesztette folyamatait, ezzel megnyitva a lehetőséget további távszolgáltatások előtt, mint például e-bank és mobilbank szolgáltatásra való szerződés, távoli befektetési tanácsadás és biztosítás, valamint csupán egyetlen személyes látogatást igénylő jelzáloghitelezés.

Kiterjesztette a biztosító  robotizált folyamatait a nem életbiztosítás és a kárrendezés területén is, ahol 2019 negyedik negyedévéhez képest 70%-kal több tranzakciót hajtott végre robotok segítségével.

A K&H aktívan részt vesz az új állami garanciaprogramokban, és már vállalati és kkv ügyfelei számára is kínálja a ‘Növekedési Hitelprogram (NHP) Hajrá’ konstrukciót.

David Mocuheron vezérigazgató szerint a válság teljes költsége - a hitelleírások, a lassuló gazdasági növekedés következményei, valamint a vállalkozások üzleti várakozásaiban és a fogyasztásban bekövetkezett csökkenés - csak az elkövetkező hónapokban, negyedévekben fog megmutatkozni.

 

Forrás