Fizetési kérelem – Hogyan működik?
Bár a fizetési kérelem bevezetése a bankoknak opcionális, ez az új típusú tranzakció már három banknál elérhető. A jövőben még biztosan több szolgáltató csatlakozására számíthatunk, ugyanis bár nem kötelező a csatlakozás, az MNB határozott elvárása, hogy a piaci szereplők fejlesszenek és biztosítsanak ilyen jellegű szolgáltatásokat ügyfeleik részére.
- A fizetési kérelem egy „fordított” átutaláshoz hasonlítható, a tranzakció célja, hogy az előre megadott adatokkal minimálisra csökkenthető a fizető fél oldalán a fizetési megbízás létrehozásához szükséges manuális beavatkozási igény. A tranzakció folyamata:
- az indító fél egy bizonyos összeget kér a címzettől, elküldi az üzenetet, melyben szerepel minden adat ahhoz, hogy akár csak egy jóváhagyással elindítsa a pénzküldést,
- a tranzakció címzettje ugyanakkor eldöntheti, hogy eleget tesz-e a kérésnek, a kért összeget átírhatja, többet vagy kevesebbet is küldhet ennél,
- a címzett jóváhagyhatja a kérelmet, az eredeti vagy átírt összeget elküldi, vagy akár el is utasíthatja a kérelmet.
- a kérelmeket a kérelem indítójának szolgáltatójához való beérkezéstől 5 másodpercen belül el kell juttatni a fizető fél szolgáltatójáig, ott pedig haladéktalanul elérhetővé kell tenni azt a fizető fél számára. Az elérhetővé tételről 5 másodpercen belül visszajelzést kell küldeni az indító szolgáltatóig.
A következőkben sorra vesszük, milyen fizetési helyzetekben, mely felek között hozhat újdonságot a fizetési kérelem, ezek széles körű elterjedéséhez persze szükség lesz arra is, hogy minden bank bevezesse a fizetési kérelmet.
Fizetési kérelem személyek között
Amíg nem épül rá külön szolgáltatás, a fizetési kérelem egy előre kitöltött, átküldhető azonnali fizetési tranzakcióként szolgál, megkönnyíti a dolgát a fizető félnek, a küldő fél pedig adott esetben hamarabb pénzéhez jut. Egy kényelmes újdonság, de az újdonságban rejlő igazi potenciált a fizetési kérelemre épülő újfajta fizetési megoldások jelenthetik.
Az egyik ilyen nyilvánvaló irány, hogy egy éttermi számla, vagy más közös költség szétdobása pillanatok alatt megtörténhet fizetési kérelmek kiküldésével. A társaság számlát kiegyenlítő tagja beírja a számla összegét, és megadja, kik dobják szét a számlát, majd a kérelmet fogadó felek jóváhagyják a fizetést. Egy összeget például a telefonkönyves névjegyek alapján könnyen szét lehet dobni fizetési kérelmeken keresztül.
Fizetési kérelem cégek és személyek között
A fizetési kérelemmel arra is lehetősége nyílik a nagy szolgáltatóknak, hogy az esedékes havidíjakat, számlákat egy ilyen tranzakción keresztül kérjék be az ügyfeleiktől. Könnyen lehet, hogy ez esetben a sárga csekkek népszerűsége nagyot fog zuhanni, hiszen a fizetési kérelem a sárga csekkhez hasonlóan támogatja a családi készpénz-menedzsmentet (szemben a csoportos beszedéssel), de lényegesen egyszerűbben befizethető, mint a sárga csekk, akár egy gombnyomással, ha a kérelmet az ügyfél mobilbankja például push-üzenetként kiküldi a mobilokra. A fizetési kérelmek úgy működnek, akár egy digitalizált sárga csekk: nem kell sem befotózni, sem postára menni, hogy befizessük, hanem ez egy gombnyomásra jóváhagyható.
Szeptember 1-jétől a vállalati kötegelt átutalások, a rendszeres átutalások és az értéknapos átutalások is jöhetnek a rendszerbe, vagyis a bérkifizetések nagy része is az azonnali rendszerbe mehet. Mint Selmeczi-Kovács Zsolt, a Giro Zrt. vezérigazgatója lapunknak korábban elmondta, terveik szerint ugyanebben az időpontban elindul a Giro „GiroFix” nevű szolgáltatása is, így fizetési kérelmeket már a közműszolgáltatók és más nem banki szereplők is benyújthatnak közvetlenül a rendszerbe – a Giro Zrt. adatfeldolgozási szolgáltatásán keresztül.
„A szolgáltató beküldi hozzánk a fizetési kérelmekről szóló információkat, hogy milyen ügyfelektől mekkora összeget szeretne beszedni, ezt mi feldolgozzuk, és kiküldjük a bankoknak mint fizetési kérelmet. Az elszámolórendszerhez való csatlakozás rajtunk keresztül megy. Ezen felül a szolgáltatóknak lehetősége lesz – a bankokkal megegyező módon – közvetlenül is csatlakozni a fizetési kérelem szolgáltatáshoz, ami komplexebb fejlesztést igényel, de időkritikus fizetési kérelmek küldésére csak így nyílik lehetőség” – mondta el lapunknak a vezérigazgató.
Szintén ide tartozik, hogy akár az e-kereskedők is megkönnyíthetik a vásárlóik dolgát az online fizetések esetében, az átutalás adatait fizetési kérelemmel egyszerűen kiküldhetik, így népszerűbb fizetési formává válhat az átutalás náluk is.
Fizetési kérelem a fizikai boltokban
Az időkritikus bolti fizikai fizetések kialakításához a nagyobb boltokban mindenképpen a kasszarendszerekhez integrált fizetési megoldást kell létrehozni, hogy legalább ugyanazt a fizetési gyorsaságot és élményt tudja adni az azonnali rendszer, mint amit ma egy bankkártyás érintéses fizetés nyújt. Ez az a fejlesztés, ami nagy falat lesz, és amelynek elterjedését az MNB 2-4 évre becsüli. Úgy tudjuk, ma már van olyan informatikai szolgáltató, amely már dolgozik egy ilyen kasszaintegrációs fejlesztésen, de az éles indulás ezzel majd csak később várható.
Az MNB sztenderd QR-kód nem csak azonnali átutalások, hanem fizetési kérelmek indítására is alkalmas, így például egy kasszarendszerhez integrált megoldásnál az adatátvitel ezen keresztül is megoldható.