System message
We know where we are going!

We know where we are going!

We have clear goals and a conscious vision for the future, and we hope that together we can mobilise forces that we could not do separately.

megfelelo-biztositas-nelkul-hazardjatek-lehet-a-vallalkozas-portfolio-cikk

2021.09.21

Megfelelő biztosítás nélkül hazárdjáték lehet a vállalkozás - Portfolio cikk

Egyre nagyobb szeletet hasít ki az Aegon a vállalati biztosítások piacából. Dénes Attila, az Aegon Biztosító Corporate Üzletágának igazgatója a Portfolio-nak elmondta, a biztosítási piac gyakorlatilag tükörképe a gazdaságnak. 

Ha fejlődik a gazdaság, vannak építkezések, infrastrukturális beruházások, akkor jól megy ez a piac is, ha pedig kevésbé prosperál, akkor itt is visszaesés tapasztalható. A szakemberrel többek között arról beszélgettünk, hogyan alakult a 2020-as év a vállalati biztosítások piacán, milyen jelentős változások zajlottak az Aegon háza táján és kitértünk arra is, hogy az elmúlt hónapokban soha nem látott mértékű építőipari alapanyagokat érintő áremelkedésnek milyen hatása van a vállalati biztosításokra.

Mekkora súlya van Magyarországon a vállalati biztosításoknak a teljes biztosítási piacon? Hol helyezkedik el ezen belül az Aegon?

A biztosítási piac és ennek a vállalati biztosítási része is gyakorlatilag a gazdaság leképezése.

Ha fejlődik a gazdaság, vannak építkezések, infrastrukturális beruházások, nő a foglalkoztatás akkor jól megy ez a piac is, ha pedig kevésbé prosperál, akkor itt is visszaesés tapasztalható.

A teljes biztosítási piac mintegy 10 százalékát teszi ki a klasszikus vállalati vagyon- és felelősségbiztosítás. Ebből az Aegon tavaly év végére kb. 8 százalékot hasított ki, az utóbbi öt évben intenzív növekedést mutattunk fel, megháromszoroztuk a szerződés állományunkat. Egyrészt

volt egy organikus növekedés, aminek a mozgatórugója az volt, hogy több biztosításközvetítő partnert sikerült bevonni az értékesítésbe, másrészt új termékekkel álltunk elő,

olyanokkal, amelyek korábban nem szerepeltek a portfóliónkban, mint például az utazási irodák vagyonbiztosítéka, a GAP, vagy a szakmai felelősségbiztosítások. Mindeközben belső átszervezéseket hajtottunk végre annak érdekében, hogy az ügyfélkiszolgálás színvonalát is növelni tudjuk, ami szintén az egyik hajtóereje volt a növekedésnek. Létrehoztunk egy Corporate igazgatóságot, ahol az értékesítéstől kezdve a termékfejlesztésen át a kárrendezésig egy kézben - a felügyeletem alatt - van ez a terület. Ez érdemben megkönnyítette a kommunikációt a funkcionális területek között, és ez vezetett el oda, hogy sokkal gyorsabban tudunk reagálni a piaci igényekre, mint korábban.

A tavalyi év egyik érdekes piaci fejleménye volt, hogy megvette az Aegon a CIG EMABIT magyarországi szerződésállományának jelentős részét, konkrétan a vállalati vagyon- és felelősség-, a szállítmányozásbiztosítás és a flotta Casco üzletágakat. Mennyire illeszkedett ez a hosszú távú stratégiába, és mi történt a személyi állománnyal?

Valóban, a növekedés másik fontos eleme volt, hogy 2020-ban felvásároltuk a CIG EMABIT vállalati vagyon- és felelősségbiztosítási portfólióját, a flotta casco és a szállítmánybiztosítási üzletágat is. Ez hozzásegített bennünket ahhoz, hogy új piaci területekre is belépjünk.

Az Aegon tehát már szállítmánybiztosításokkal is foglalkozik, de hozzájutottunk orvosi szakmai felelősségbiztosítási és D&O állományhoz is, amit szintén tudunk fejleszteni a jövőben.

Tavaly az első negyedévben született döntés a felvásárlásról. Június 1-jén megtörtént a portfóliók és az ügyfelek átvétele. Ez egy viszonylag gyors transzfer volt, gyakorlatilag három hónap alatt lezajlott. Annak érdekében, hogy a lehető leghatékonyabban tudjuk kiszolgálni az ügyfeleket és az átállásból ne származzon semmilyen kellemetlenség, átvettünk informatikai rendszereket, illetve a portfóliókkal foglalkozó kollégákat kockázatvállalási, adminisztratív és kárrendezési oldalon is. Azóta több mint egy év telt el, és azt tapasztaljuk, hogy a lemorzsolódás minimális volt. Úgy tűnik, hogy sikerült az ügyfeleket megfelelően tájékoztatni a tranzakció következményeiről, illetve a hozzánk került ügyfeleket sikerül megfelelő módon kiszolgálni mind a szerződéseikkel, mind az esetleges károkkal kapcsolatban.

Szerepel még a tervek között hasonló felvásárlás?

A következő években szeretnénk a piaci átlagot meghaladó organikus növekedést folytatni, ez azt jelenti, hogy

két számjegyű növekedést tervezünk a bevételi oldalon minden évben.

Természetesen továbbra is nyitottak vagyunk egy esetleges újabb felvásárlásra, ha lesz olyan portfólió, ami beilleszthető a vállalati struktúránkba és megfelel a kockázatvállalási szabályainknak.

Az egyik legfontosabb célkitűzésünk ugyanakkor az, hogy tovább javítsuk az ügyfélkiszolgálás minőségét. A cél olyan platform létrehozása, amely lehetővé teszi, hogy a biztosításközvetítő partnereink - a vállalati biztosítások területén elsősorban az alkuszokról van szó - és az ügyfelek szélesebb körű információhoz férjenek hozzá, és adott esetben kisebb módosításokat is el tudjanak végezni a szerződésükkel kapcsolatban. Van még egy újdonság, ami 2022-t érinti:

meglehetősen aktívak vagyunk az utasbiztosítási piacon is. 2019 végére az Aegon a harmadik legnagyobb szereplővé vált.

Az eladások ebben a szegmensben 2020-’21-ben 70%-kal csökkentek a pandémia következtében. Ezzel együtt az utazási irodáknak szükségük van úgynevezett vagyoni biztosíték biztosításra, aminek alapvetően két lába van. Az egyik - amit csak biztosítással lehet lefedni - azokra a káreseményekre nyújt fedezetet, amikor egy esetleges csőd esetén a kint ragadt utasok hazautaztatásáról vagy elszállásolásáról kell gondoskodni. Ezt a szolgáltatást nyújtottuk ezévben is. A másik lába a vagyoni biztosítéknak arra nyújt megoldást, hogy egy utazási irodai fizetőképtelensége esetén az itthon maradt utasok által befizetett utak költsége megtérüljön. 2021-ben ezt a fedezetet nagyon limitált módon értékesítettük, viszont most visszatérünk a piacra és így újra teljes körűen ki tudjuk szolgálni utazási irodás partnereinket.

Tekintettel a pandémia okozta bizonytalan helyzetre, az utazási irodák többet fizetnek az ilyen termékekért, mint mondjuk 2019-ben?

Az irodák vagyoni biztosítékának alapja három egymást követő év forgalmából kalkulálandó. Ilyen szempontból érdekesen alakult 2020-’21. Nagyjából mindenki számított is arra, ami aztán bekövetkezett, hogy sokkal kevesebb lett az utazás, mint a csúcsévben, 2019-ben volt.

Mivel 2019 rendkívül sikeres év volt, ezért viszonylag magas vagyoni biztosítékkal kellett rendelkezniük az irodáknak még ezévben is. Jövőre ez meg fog változni, várhatóan sokkal alacsonyabb limiteket kell majd az utazási irodáknak vásárolniuk. Ugyanakkor, ha 2022-ben megközelítjük a 2019-es kiutazási szintet, idővel elfogy ez a limit és várhatóan az év folyamán emelniük kell majd annak érdekében, hogy meglegyen a törvényileg meghatározott minimális szint.

Sokan azzal számoltak, hogy ezekben a nehéz években megszaporodnak az utazási irodai csődök, ugyanakkor egy kezünkön meg lehet számolni, hányan mentek úgy tönkre, hogy valamely biztosítónak fizetési kötelezettsége keletkezett.

Azt látjuk, hogy aki hosszú távon gondolkodik, az vagy szüneteltette a tevékenységét, visszaadta a szervezői jogosultságát, csak közvetítőként vett részt a kiutaztatásban, vagy jelentősen csökkentette a kapacitásait. Ez alapján az Aegonnál nem emeljük a vagyoni biztosíték biztosítás díjait az elkövetkező évben.

Mik a tapasztalatok ebben az évben a külföldi utazásokkal kapcsolatban?

2021-ben a nyár viszonylagos szabadságban telt, sokan elkezdtek utazni. Charterjáratokat indítottak Görögországba, Törökországba, Egyiptomba, Spanyolországba, jól ment Horvátország is. Ugyanakkor 2020. január-februárban még volt síszezon, ami 2021-ben teljesen kiesett. Most megint azt látjuk, hogy

az őszre vonatkozóan sokkal óvatosabbá váltak az ügyfelek, az utolsó pillanatban fizetnek be utakra vagy foglalnak le szállást, repülőjegyet.

Mire kell odafigyelni az ügyfeleknek a vállalati vagyon- és felelősségbiztosítás megkötésekor, megújításakor? Mennyiben hasonlít ez a folyamat a lakossági termékekhez, például a lakásbiztosításokhoz?

A legfontosabb, hogy a szerződésekben a biztosítási összegek folyamatosan karban legyenek tartva. Ez képezi a kártérítés alapját, ezért - hasonlóan például a lakásbiztosításokhoz - évente egyszer érdemes vagy a biztosításközvetítő partnerrel, vagy a biztosító bevonásával ellenőrizni, hogy az épületek, berendezések, készletek, eszközök megfelelő értéken vannak-e biztosítva.

Ha egy vállalat fejleszt, korszerűsít, például új üzemet épít, változik a tárolt készletek értéke, akkor ezt azonnal jelezni kell a biztosító felé.

A biztosítási évfordulókor a helyes biztosítási összegek fontosságára mindig felhívjuk ügyfeleink és biztosításközvetítői partnereink figyelmét. Van olyan módozatunk is, ahol automatikusan lekövetjük a biztosítási összegek évenkénti változását.

Az elmúlt hónapokban soha nem látott mértékű áremelkedés tapasztalható az építőipari alapanyagoknál. Ez a vállalati biztosításokra is hatással van: hogy néz ki ez az összefüggés a gyakorlatban, és mire lehet számítani?

2017-'19-között az építőipari árindex 10 százalék körüli értékkel emelkedett. 2020-ban ez picit visszaesett, de idén várhatóan ismét két számjegyű lesz az emelkedés.

Mivel a vállalati biztosításokban az épületek, építmények nagyrészt újraépítési költségen vannak biztosítva, ezek a költségek is folyamatosan emelkedni fognak.

Könnyen belátható, hogy ilyen mértékű emelkedés mellett néhány év alatt "elértéktelenedik” a biztosításunk. Éppen ezért

a biztosítási szerződésekben is követni kell az újraépítési költségek emelkedését.

A valós értékekhez kell hozzáigazítani a biztosítási összegeket annak érdekében, hogy elkerülhető legyen az alulbiztosítottság és az ebből fakadó nem teljes értékű kártérítés.

Forrás