Mi tudjuk hová tartunk!
Határozott céljaink, tudatos elképzeléseink vannak a jövőt illetően, s reményeink szerint együtt, közösen olyan erőket mozgathatunk meg, melyre külön-külön képtelenek lennénk.
2021.03.08
Kevesebb kár, nagyobb nyereség - Világgazdaság cikk
A pandémia alaposan átalakította a biztosítói adatokat: az utasbiztosítások a földbe álltak, ám a lakosságnál felértékelődött a biztosítás iránti vágy. A kisebb kárkifizetés jótékonyan hatott a biztosítók nyereségességére.
A magyar biztosítók – fióktelepek teljesítménye nélkül számolt – tavalyi teljes díjbevétele 1204 milliárd forintra emelkedett, de az is várható volt, hogy a növekedés dinamikája megtorpant a koronavírusválság idején – mondta Pandurics Anett, a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) elnöke, a Magyar Posta Biztosító elnök-vezérigazgatója. A szerződések száma 0,5 százalékkal így is 14,82 millióra nőtt.
Az életágban a várakozásoknál jobb lett a teljesítmény. Pandurics Anett szerint az ügyfelek, a biztosítók és a közvetítők is megtalálták a megoldást arra, hogy a válság idején is eljuttathassák a biztosítási termékeket az ügyfelekhez. Ezt mutatja, hogy
- a nyugdíjbiztosítás díjbevétele 16,8,
- a csoportos életbiztosításoké 19,
- a csoportos hitelfedezeti biztosításoké 16,
- a pénzügyi veszteségek elleni biztosításoké pedig 22 százalékkal nőtt.
Jól mentek a befektetéshez kötött unit linked biztosítások is, bár itt a hozamhatás is érezhető. A másik oldalt az üzletágon belül tetemes súlyú vegyes életbiztosítások képviselik, ezek díjbevétele 10 százalékkal esett.
ám Pandurics Anett szerint figyelemre méltó, hogy a szerződések száma „csak” 17 százalékkal csökkent. Ez azzal függhet össze, hogy az ügyfelek tavaly rövidebb utakra indultak, vagy belföldi utasbiztosítást vettek igénybe, amelynek átlagdíja lényegesen alacsonyabb, mint a nemzetközieké.
Tavaly 7,3 százalékkal nőtt a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) díjbevétele, ehhez a fő hajtóerőt a szerződések 3,8 százalékos emelkedése adta, de az adatokban még visszaköszön, hogy az évközi váltások miatt az autók egy részénél még csak tavaly került be a díjba az addig külön számolt biztosítási adó. A fentiek alapján vélhetően az üzletág díjai nem vagy csak minimálisan emelkedhettek. Ezzel szemben Pandurics Anett szerint a kgfb-károk gyakorisága csak a második negyedévben csökkent érdemben, a következő hónapokban viszont már volt, hogy az előző évek adatait is meghaladta, mert a járvány miatt a korábban a tömegközlekedést használók is autóba ültek.
A Mabisz elnöke arra is felhívta a figyelmet, hogy
Összességében azonban 2020 károk és szolgáltatások szempontjából csendesebb éve volt a szektornak:
A díjbevétel-arányos kárráfordítás csökkenése megtámasztotta a szektort, amely a pandémia évében rekordösszegű, 84,1 milliárdos nettó eredményt ért el, 20,3 százalékkal nagyobbat a 2019-esnél.
Idei várakozásaikban a biztosítók Pandurics Anett elmondása szerint több forgatókönyvvel számoltak – például alapvető kérdés, hogy az idén lesz-e utazási szezon. Egyelőre az sem látható, hogy milyen hatásai lesznek a válság folytatódásának – a vállalati vagyonbiztosítások tavaly 10 százalékkal nőttek a nagyvállalati és 3 százalékkal a kkv-szektorban. A biztosítók a Mabisz elnöke szerint mindent el fognak követni, hogy a szerződéseiket megtartsák.