Rendszerüzenet
Mi tudjuk hová tartunk!

Mi tudjuk hová tartunk!

Határozott céljaink, tudatos elképzeléseink vannak a jövőt illetően, s reményeink szerint együtt, közösen olyan erőket mozgathatunk meg, melyre külön-külön képtelenek lennénk.

kerekparos-biztositas-es-a-kozlekedesi-szabalyok-origo-cikk

2022.06.01

Kerékpáros biztosítás és a közlekedési szabályok - Origo cikk

A közlekedési szabályok alapján a kerékpár járműnek minősül. Ugyanakkor mégsem terheli a kerékpárost (mint akár a gépjármű üzembentartóját) olyan kötelezettség, hogy kötelező felelősségbiztosítási szerződést kössön rá. A D.A.S. JogSzerviz szakértőinek összefoglalója.

Érdemes átbeszélni, hogy egy baleset, vagy egy kerékpárt ért sérülés esetén honnan szerezhet a károsult kielégítést.

A közlekedési szabályok alapján a kerékpár járműnek minősül. Ugyanakkor mégsem terheli a kerékpárost (mint akár a gépjármű üzembentartóját) olyan kötelezettség, hogy kötelező felelősségbiztosítási szerződést kössön rá.

 
 

Ez akkor jelenthet problémát, ha a kerékpáros esetleg neki felróhatóan okoz balesetet, magyarán a baleset bekövetkeztéért ő tehető felelőssé. Ilyen esetben a károsult közvetlenül a károkozó személlyel szemben léphet fel és követelheti a bizonyított kárigényének a megtérítését.

Ez pedig egyik félnek sem feltétlenül jó. A károkozónak azért jelent problémát, mert így saját zsebből kell helytállnia. A károsultnak meg azért előnytelen ez, mert bizonytalanná válhat a kárigényének a sikeres megtérítése.

Ha a kerékpárt sérülés éri, vagy ellopják, a tulajdonosának is jó, ha van olyan „forrás", ahonnét megtérülést nyerhet. Az ilyen esetekre nyújthat megoldást a biztosítási szerződés megkötése is. Mert már ilyen is van.

 

A megoldás: a kerékpáros biztosítás vagy más konstrukció

Ma már a biztosítási piacon számtalan olyan biztosítási termék létezik, mely ezt a piaci rést kihasználva, kifejezetten a kerékpárosokra fókuszál.

Akár egyesületen keresztül, akár közvetlenül az érintett biztosítóknál köthető már kifejezetten kerékpárosoknak szóló biztosítási szerződés. Ezek tipikusan elemi károkra, illetve lopáskárra nyújthatnak szolgáltatást.

Pont úgy, mint egy járműre megköthető cascobiztosítási szerződés is. Ezekben az esetekben a biztosító pontosan meghatározza azt, hogy milyen elemi károkra nyújt fedezetet. Így például szóba jöhet villámkár, vagy akár tűzkár is.

 

A kerékpáros biztosítások lehetnek önállóak, vagy valamilyen más biztosítási szerződés kiegészítő termékeként is funkcionálhatnak.

Mindkettő vonatkozásában vannak példák arra, hogy balesetbiztosítási konstrukciót is magukban foglalnak ezek a termékek, illetve felelősségbiztosítási szerződéshez kapcsolódó szolgáltatást is nyújtanak.

Ez utóbbi – ahogy azt fentebb részleteztük – nem kötelező jellegű, azonban a kerékpáros felelősségének megállapítása esetén, helytáll a biztosító a károsult felé, a szerződésben meghatározott összeghatárig.

Ha pedig ezen összeghatáron felül még van a károsultnak követelése, akkor azt már közvetlenül a károkozónak kell megfizetnie a részére.

A balesetbiztosítás során, a szerződésben meghatározott és balesetből eredő sérülésre, akár halálesetre nyújt a biztosító biztosítási összegkifizetést, vagy más, természetbeni szolgáltatást.

 

Mindig a terméktől, illetve az általános szerződési feltételektől függ, hogy milyen balesetekre térít a biztosító és pontosan mekkora összeg erejéig.

Ha valaki abban gondolkodik, hogy ilyen típusú szerződést köt, akkor mindenképp javasolt, hogy a szerződéskötéskor pontosan járja körbe, hogy milyen biztosítási eseményekre és milyen szolgáltatást nyújt a biztosító.

Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy pontosan tisztában legyünk azzal, hogy mire tarthatunk igényt a biztosító társasággal szemben? Ugyanis a biztosító társaságok sem nyújtanak minden esetre szolgáltatást, azaz kifizetést.

Forrás
Kapcsolódó cikk: https://www.life.hu/hirek/20220529-fontos-valtozasokat-kozoltek-ezek-a-szabalyok-ervenyesek-az-elektromos-rollert-hasznalokra.html