Rendszerüzenet
Mi tudjuk hová tartunk!

Mi tudjuk hová tartunk!

Határozott céljaink, tudatos elképzeléseink vannak a jövőt illetően, s reményeink szerint együtt, közösen olyan erőket mozgathatunk meg, melyre külön-külön képtelenek lennénk.

van-lakasbiztositasa-jelentos-valtozasokra-keszulhet

2020.02.17

Van lakásbiztosítása? Jelentős változásokra készülhet

Egy biztosítónak elég volt másfél hónap, hogy pályázzon a jegybank minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítás (mfo) címére. A többiek még csak dolgoznak a terméken.

Bár minden biztosító azt állítja, hogy nagyon készül piacra dobni végre a minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítását (mfo), a Magyar Nemzeti Banknál (MNB) egyelőre nem tolonganak a pályázataikkal. Az MNB-nél bő egy hónappal ezelőtt, január 10-én nyílt meg a lehetőség a pályázatok benyújtására, és egy biztosító - a jegybank nem árulta el, melyik - szinte azonnal be is nyújtotta a pályázatát. Ha hiánytalan a pályázat, az MNB-nek 20 munkanapja van arra, hogy elbírálja, és ha igent mondott rá, akkor a biztosítónak 60 napon belül kell a piacra lépnie az új termékkel.

Az elsőként pályázó cég tehát - ha nem kért tőle az MNB újabb dokumentumokat - lassan meg is kaphatja az engedélyt. Második pályázó azonban azóta sincs, pedig idő lett volna a termékfejlesztésre, hiszen csaknem három hónapja lehet már tudni, milyen feltételeknek kell majd megfelelni. A biztosítók szinte mindegyike leszögezi: üdvözlik az MNB kezdeményezését, az mfo-t is fejlesztik, de a pályázataikat benyújtani csak később tervezik.

Négy nagy, sok kicsi

A lakásbiztosítási piacon jelenleg 12 szereplő van, de a 85 százalékát a négy legnagyobb szereplő birtokolja (Aegon, Generali, Groupama, Allianz). 3,22 millió lakásbiztosítási szerződés van a piacon az MNB adatai szerint, ezek éves díjbevétele meghaladja a 120 milliárd forintot, vagyis egy átlagos szerződés éves díja 38 ezer forint körül van. A lakásbiztosítás jó üzlet, hiszen a kárhányad 30 százalék alatt volt 2018-ban, és a különösen viharos évek kivételével nem is emelkedik 40 százalék fölé. 2010-ben különösen sok viharkár volt, akkor 60 százalék fölé ment valamivel ez a ráta.

Abban tehát az MNB-nek igaza lehet, hogy lehetne élénkebb a verseny, és adhatnák olcsóbban is a piaci szereplők ezeket a szolgáltatásokat. Ezen sokat segíthetne, ha össze lehetne vetni a termékeket. Az ezzel kapcsolatos kezdeményezések azonban eddig nem sok eredményt hoztak. Bár az internetes alkuszcégek kínálatában is ott vannak ezek a termékek már évek óta, olyan átkötési hullámok, mint a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításoknál (kgfb), nincsenek.

A termékek összehasonlítása egyáltalán nem könnyű, és ezen az sem változtatott sokat, hogy hét évvel ezelőtt bevezettek egy standard termékvázlatot, amely alapján a szolgáltatók egy megszabott struktúrában készítik el a termékeiket. Ez a termékvázlat elvileg segíti az összehasonlíthatóságot, de a gyakorlatban teljesen különböző árú és fedezetet kínáló lakásbiztosításokat is össze lehet rakni a segítségével, ami meg is történik.

Dolgoznak rajta

A teljesen összehasonlítható termékek megjelenése a kisebb szereplőknek kedvezhet. A nagyok közül a Groupama azt nyilatkozta: jelenleg dolgozik fogyasztóbarát lakásbiztosítása kialakításán, és az ütemterv szerint még az idén benyújtja a teljes pályázati anyagot az MNB-nek. A piacvezető Aegon is úgy döntött, hogy pályázatot fog benyújtani az mfo értékesítésére. A pályázati dokumentáció előkészítése jelenleg folyamatban van. A Generalinál is megkezdődött a munka, pályázni akkor tudnak, amikor valamennyi feltételnek eleget tettek - közölték lapunkkal. Más biztosítók is tervezik a részvételt, a Magyar Posta és a Signal is úgy nyilatkozott: ez a cél. Az NN, amely nemrég jelentette be, hogy nem élet üzletágat is indít Magyarországon, szintén nyújtana ilyen biztosítást.

Az biztos, ha a cégek piacra lépnek az új konstrukciókkal, nőni fog a verseny. "Ha elkészül az MNB termék-összehasonlító felülete, az várakozásunk szerint nagymértékben elő fogja segíteni a piaci verseny élénkülését, de az igazi nyertesei az ügyfelek lesznek" - mondta a Napi.hu-nak Mikó János,a Signal vagyonbiztosítási termékmenedzsere. A Groupama szakértői azt várják, hasonlóan népszerű lesz az mfo, mint a minősített fogyasztóbarát lakáshitel (mfl).

A bankok jobban siettek

Hogy mennyi idő kell a biztosítóknak, nem tudni, a bankok mindenesetre 2017 márciusában hallattak először az mfl-től, a pályázatot május 19-én írta ki az MNB azzal, hogy a dokumentumokat 2017. június 1-től lehet beadni. Több bank már július második felében megszerezte a minősítést, augusztus legelején pedig az Erste, az OTP, az MKB, a K&H és a Takarékok is árultak ilyen hiteleket. 2017 októberében már azzal büszkélkedett az MNB, hogy 52 kereskedelmi bank és takarékszövetkezet - vagyis a piac valamennyi rendszerszinten jelentős szereplője - 104 különféle mlf-terméket kínál a lakosságnak.

A biztosítók ehhez képest eddig némi késésben vannak. A pályázat feltételei már tavaly november 20. óta ismertek, és több mint egy hónapja be lehet nyújtani a pályázatokat is. Igaz, a bankok sokkal kevesebbet veszíthettek az új termékkel, mint a biztosítók. Az mfl-t nyújtó bankok új ügyfeleket szereztek a minősítéssel, akiket jellemzően 15-20 évre magukhoz is kötöttek, hiszen a lakáshitelek futamideje ennyi. A hitelkiváltások aránya pedig alacsony, a régi ügyfelek nem mozdultak meg, hogy a lakáshiteleiket mfl-re cseréljék. Még a változó kamatozású hitelek fixesítésével kapcsolatos kampány is csak keveseket mozdított meg.

A biztosítóknak jobban fájhat

A biztosítóknál nagyobb a tét. Ezek a cégek az mfo-val új ügyfelek helyett inkább csak a meglévő piacot oszthatják fel újra valószínűleg a korábbinál alacsonyabb biztosítási díjakkal. Ha az MNB felületén elindul az összehasonlító program, akár úgy is járhatnak, mint a kgfb-nél történt az online alkuszok térnyerése után: az árérzékeny ügyfélkör azonnal megmozdul. Ráadásul az mfo egyik fontos eleme, hogy a kliensek akár három havonta is válthatnak biztosítót, így a mozgás még nagyobb lehet.

A biztosítók szerint azért nem biztos, hogy mindenki mfo-t fog keresni a jövőben. Az Aegon szerint a standardizált struktúra, a kockázati kör és az azonos szerződésszövegezés ugyan összehasonlíthatóbbá teszi ezt a terméktípust, de a zárt csomagösszetétel miatt ezek a termékek várhatóan nem felelnek meg minden ügyfélkörnek. Számukra továbbra is elérhetőek lesznek a személyre szabható, rugalmas modulokból álló biztosítási termékek. A Generalinál és a Groupamánál is inkább azt várják, az új termék nem kiszorítja a régieket, hanem kiegészíti majd a kínálatot.

 

Forrás