Rendszerüzenet
Mi tudjuk hová tartunk!

Mi tudjuk hová tartunk!

Határozott céljaink, tudatos elképzeléseink vannak a jövőt illetően, s reményeink szerint együtt, közösen olyan erőket mozgathatunk meg, melyre külön-külön képtelenek lennénk.

vigyazni-kell-a-tamogatott-autokra-vilaggazdasag-cikk

2021.02.01

Vigyázni kell a támogatott autókra - Világgazdaság cikk

A családi vagy elektromos ­autók tulajdonosainak az első három évben hímes tojásként kell vigyázniuk a kocsijukra: lopás vagy töréskár esetén a biztosító először a vásárláshoz támogatást adó államot kártalanítja.

Sikeresek a kormányzat gép­járművásárlási ­támogatásai. Novák Katalin családokért felelős tárca nélküli miniszter a Mandinernek arról beszélt, hogy a nagycsaládosok autóvásárlási támogatását a múlt év végéig 31 ezer család igényelte. Emellett pedig a kormány Klíma- és természetvédelmi akciótervének részeként meghirdetett, az Innovációs és Technológiai Minisztérium által kezelt

csaknem 6 milliárd forintos keretösszegű pályázat több mint 2 ezer környezetkímélő jármű kedvezményes beszerzését teszi lehetővé.

Ugyanakkor a lehetőséggel élőket meglepetésként érheti, hogy a jármű totálkáros sérülése vagy ellopása esetén elsőként nem őket, hanem az államot kártalanítja a biztosító. A hatályos szabályozás szerint a nagycsaládosoknak járó kedvezmény igénybevételéhez nem kell casco biztosítást kötni, ám ha a támogatás mellett finanszírozást is igénybe vesznek, a lízingcég előírja a biztosítás megkötését. A szabályozás szerint azonban,

ha a nagycsaládosok a megszerzéstől számított három éven belül cascót kötnek, a biztosítási szerződésben a kincstárt a szerzési támogatás és járulékai erejéig társbiztosítottként kell feltüntetni.

Fotó: Pixabay

Az elektromos autók támogatásáról szóló rendelet viszont előírja, hogy a vásárlástól számított első három évben – a fenntartási időszak alatt – a gépjárműnek teljes körű (töréskár, elemi kár, lopáskár, üvegkár) casco biztosítással kell rendelkeznie. A támogatás kifizetésének feltétele, hogy a casco biztosításon a támogatás visszafizetését biztosító záradék szerepeljen. A gépjármű ellopása, illetve totálkár esetén a forgalomból való végleges kivonása miatti kártérítésből az első három évben a biztosítónak a támogatási összeg időarányos részét a Magyar Államkincstárnak kell utalnia, a támogatással vásároló autós csak az ezen felüli összegre tarthat igényt.

A visszatérítendő, maximum 2,5 millió forintos támogatási összeg a vásárlást követő első évben a támogatás 100, a második évben 80, míg a harmadik évben 60 százaléka. A megoldás nem újdonság, nagyon hasonló megoldást alkalmaznak a biztosítók a lízingből vásárolt gépjárművek esetében is – más kérdés, hogy ekkor a mögöttes jogviszony eltérő.

A helyzetet tovább árnyalhatja, hogy a biztosítók normál esetben csak rövid ideig, három-hat hónapig, maximum egy évig hajlandók új értéken téríteni a lopás- vagy totálkárt, onnantól a mindenkori piaci érték a kártérítés alapja. Ebben a tekintetben jó hír, hogy több biztosítónál elérhető a nagycsaládos casco, ennek megkötésekor az első évben jellemzően vállalják a biztosítók az új értéken történő térítést. Miután a támogatott konstrukciók nem zárják ki, hogy az adott hétüléses vagy elektromos autót a tulajdonos a támogatáson felül lízingből finanszírozza, az autók értékvesztése miatt extrém esetben előfordulhat, hogy az állami támogatás visszafizetésére és a lízingkövetelés egészére nem elegendő a biztosítói kártérítés összege. Ilyenkor előfordulhat az is, hogy a tulajdonosnak nemcsak a gépjármű elvesztése miatt kell búsulnia, hanem még a zsebébe is kell nyúlnia, hogy kifizesse az állam és a lízingcég követelését. E tekintetben pozitívum, hogy bár a jogszabály szerint a maximum 2,5 millió forintos nagycsaládos támogatás elvben a gépjármű árának 50 százalékát fedezheti, a piacon elérhető autók esetében a támogatási arány a magasabb piaci árak miatt jellemzően alacsonyabb. A finanszírozásnál pedig a hitelfékszabályok védhetnek meg a lopás vagy totálkár miatti esetleges pénzbefizetéstől.

 

Forrás