Rendszerüzenet
Mi tudjuk hová tartunk!

Mi tudjuk hová tartunk!

Határozott céljaink, tudatos elképzeléseink vannak a jövőt illetően, s reményeink szerint együtt, közösen olyan erőket mozgathatunk meg, melyre külön-külön képtelenek lennénk.

a-koronavirustol-a-kata-valtozasig-igy-forgattak-fel-az-ertekesitok-eletet-az-elmult-honapok-portfolio-cikk

2021.02.09

A koronavírustól a KATA-változásig: így forgatták fel az értékesítők életét az elmúlt hónapok - Portfolio cikk

Érzékenyen érintették a biztosításközvetítői szektort az év elején életbe lépett KATA adóváltozások, de a szakma így is vonzó az új belépők számára.

Érzékenyen érintették a biztosításközvetítői szektort az év elején életbe lépett KATA adóváltozások, de a szakma így is vonzó az új belépők számára. - Mondták a Portfolio-nak az egyik legnagyobb hazai biztosításközvetítő cég, az OVB vezetői, akiket a biztosítások és a hitelek értékesítésének aktualitásairól is kérdeztünk.

Hogyan hatott a koronavírus a biztosításértékesítés számaira?

Jánosi Gergely és Papp Ádám ügyvezető igazgatók kérdésünkre válaszolva elmondták: az utasbiztosítások természetszerűleg visszaestek, de a legtöbb biztosítástípus esetében növekedést hozott a tavalyi év is, ők különösen a balesetbiztosítások és a kockázati jellegű életbiztosítások területén érzékelték ezt. A megtakarítási célú életbiztosítások új szerzése kisebb mértékben ugyan, de szintén nőtt. Az OVB biztosításpiaci új szerzéseiben e szerződések aránya – a többi ágazat gyors növekedése miatt – most már csak 30% körüli, és úgy látják, az emberek a gazdasági visszaesés idején jobban átgondolják, indítsanak-e hosszabb távú megtakarítást, ily módon a tudatosabb ügyfelek azok, akik ezt a fajta megtakarítási formát választják. Ugyanakkor míg korábban a kisebb díjú termékeket, például a lakásbiztosításokat hitték kopogtatóterméknek, mostanában a nyugdíj is igazi hívószó. Logikus lenne a munkanélküliség ellen védő, jövedelempótló biztosítások felfutása ilyenkor, de ezek iránt tavaly sem volt jelentős kereslet. A magyar gyakorlatra ráadásul a közös megegyezéssel való munkahely-elhagyás jellemző, és ezeknél nem minden biztosítás térít a feltételek alapján. Összességében azonban elmondható, hogy az ügyfelek már nem fogadják el, ha egy-egy termékkel kapcsolatban kapnak csak tanácsot: komplex megoldást várnak, és igénylik, hogy a tanácsadó szakmailag felkészült és tájékozott legyen.

Hogy változott meg az értékesítés módja?

A potenciális ügyfelek gyorsan alkalmazkodtak az új helyzethez: az igényfelmérésről és a termékismertetésről szóló tárgyalások tavasz óta nagy arányban zajlottak valamely, a mindennapokban is gyakran használt online platform (pl. Skype, Zoom, Teams) segítségével. Az életbiztosításokat (megtakarítási cél és kockázati biztosításokat) továbbra sem lehet személyes jelenlét nélkül aláírni Magyarországon, a videóazonosítás az egyetlen kivétel, amely mentességet ad a személyes jelenlét alól. Ennek megfelelően tavasszal tömegével vezettek be a biztosítók – jellemzően külső szereplőtől vásárolt – videóazonosítási rendszereket és más alternatív megoldásokat, amelyeket az OVB is implementált a gyakorlatába. A pénzügyi tanácsadók számára ugyanakkor rendkívül nehéz több biztosító különböző folyamatait egyszerre működtetni, ezért az OVB itt is saját, egységes megoldás használata mellett döntött. Úgy érzik azonban, a videóazonosítás ma még nem válhat domináns megoldássá. A jövőben arra számítanak, hogy az ügyféltárgyalások többsége még hibrid módon zajlik: az első tárgyalások online, a szerződéskötés jellemzően személyesen történik majd meg.

Elindult-e visszaváltási hullám az életbiztosításoknál?

Válság idején természetesnek tűnik, hogy hozzányúlnak megtakarításaikhoz a háztartások, így megnőnek a visszaváltások az életbiztosításoknál is, ezt azonban 2020 első félévében még egyáltalán nem, azóta is csak nagyon kis mértékben érzékelték az OVB-nél. Papp Ádám és Jánosi Gergely szerint 2021 lesz igazán érdekes ebből a szempontból. Az OVB által közvetített termékek esetében ugyanakkor lehetőség van a díjak szüneteltetésére vagy csökkentésére anélkül, hogy ez a szerződés feltételeire negatívan hatna. Ezért a közvetőcégnél a preventív megoldásokban, átmeneti könnyítésekben hisznek a biztosítások visszavásárlása helyett, hiszen e termékek jellemzően hosszú távon hozzák vissza a pénzüket, és biztosítanak megfelelő hozamot a megtakarítók számára. Fontos, hogy több biztosító további lehetőségeket teremtett az ügyelek számára a kialakult helyzetben, így egy szerződés megszűntetése előtt nagyon fontos, hogy az ügyfél információkat kérjen a tanácsadójától, biztosítójától.

Hogyan hatott a KATA-változás a biztosításközvetítőkre?

Az OVB vezetői nem tagadják, hogy érzékenyen. Emlékeztetőül: ha a belföldi kifizető  egy évben ugyanazon kisadózó vállalkozásnak 3 millió forintot meghaladó összegű bevételt juttat, az ezt meghaladó juttatás után 40 %-os mértékű adót kell fizetnie – mondja ki a jogszabály január 1-jétől. Az OVB közvetítői állományának átlagéletkora alig haladja meg a 30 évet, és sok tanácsadó a KATA szerint adózott eddig. A nagy állománnyal rendelkező, a szakmába beágyazott közvetítőket a változás nem kényszerítette pályaelhagyásra, azonban a változás természetesen negatívan érintette őket. Ebből a szempontból legalább annyira fontos az adminisztrációs igény esetleges megsokszorozódása, mint az adóteher emelkedése. A változás az új belépőket a bevételi határok miatt kevésbé érinti. Ráadásul az alacsony hazai lefedettség miatt egy munkáját jól végző tanácsadó számára ez a pálya komoly potenciálokat rejt, így az OVB nem számít az új belépők számának csökkenésére.

 

Forrás