Mi tudjuk hová tartunk!
Határozott céljaink, tudatos elképzeléseink vannak a jövőt illetően, s reményeink szerint együtt, közösen olyan erőket mozgathatunk meg, melyre külön-külön képtelenek lennénk.
2019.02.20
Kátyúvadászat a magyar utakon: vezessünk fokozott figyelemmel – Ezt tegyük, ha mégis megtörtént a baj!
Évente csak a fővárosban 30-35 ezer új kátyú keletkezik az utakon, amelyek a beléjük szaladó autókban akár százezer forintos javítással járó károkat is okozhatnak. Ezeket ugyan elvileg az illetékes útkezelők állják, ám a gyakorlati tapasztalat az, hogy az esetek mintegy felében visszautasítják a kárigényeket – figyelmeztet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ). Ennek egyik leggyakoribb oka a káresemény nem megfelelő dokumentálása. Lássuk tehát, mit tehetünk!
Fotózzunk, keressünk tanút
Ha a kátyútól megsérül az autó, gondosan dokumentáljuk a történteket:
1. Készítsünk fényképfelvételt a kátyúról, a gépjármű sérüléséről, illetve az érintett útszakaszról. Legyen olyan képünk, amely szemlélteti a méretarányokat, a mélység, nagyság érzékeltetéséhez használhatunk például tollat, az autóban lévő szerszámot, de legjobb, ha tartunk a kocsiban mérőszalagot.
2. Amennyiben a balesetnek voltak tanúi, írjuk fel az elérhetőségüket.
3. Súlyosabb sérülés esetén ajánlatos rendőrt hívni, mivel a rendőrségi jegyzőkönyv vita esetén fontos bizonyíték lehet.
4. Az autó javítása után ne hagyjuk a sérült alkatrészt a szerelőnél, mert arra a bizonyítási eljárás során bármikor szükségünk lehet.
Keressük meg az illetékest
Magyarország különböző útszakaszait más-más intézmény kezeli. Az alábbi táblázat segít eligazodni abban, hogy a kátyúkár helyszínétől függően hová fordulhatunk kárigényünkkel:
Útszakasz | Kezelő | Érdemes tudni |
Lakott területen kívüli út, autópálya* | Magyar Közút Zrt. | internet.kozut.hu címen tennivalók és letölthető kárbejelentő lap |
Lakott területen belüli útszakasz | Illetékes önkormányzat | |
Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalai | Budapest Közút Zrt. | bkk-kozut.hu címen bővebb információ (útvonaltérkép, kárbejelentő stb.) |
* Ha autópályán futunk kátyúba, akkor az autópálya-mérnökség segítségét kell kérni (pl. SOS-telefonon), és a legközelebbi biztonságos helyszínen (pl. pihenőben) kell megvárni a kiérkező útellenőrt.
Kössünk biztosítást
Egy kátyúbiztosítás már évi 2-3 ezer forintért elérhető, jellemzően kgfb vagy casco mellé kötik kiegészítő biztosításként, de önállóan is elérhetők egyes biztosítóknál. Megkötése casco biztosítás birtokában is indokolt, mivel a kátyúkárok átlagos költsége 30-35 ezer forint, a futómű sérülése esetén ez az összeg felmehet 100 ezer forint fölé, ez azonban még mindig összemérhető a casco esetében megkívánt minimális önrész nagyságával.
Kátyúkár-biztosítás esetén nincs szükség az útkezelő felkutatására, az autós a saját biztosítója felé jelentheti be a kárt. A biztosító kifizeti a kártérítést, majd utólag rendezi azt az illetékes közútkezelővel. További előny, hogy a tapasztalatok szerint ily módon magasabb a sikeres kárrendezések aránya is. Egyes kátyúbiztosítások esetében például nem kizáró feltétel, ha a kár táblával jelzett szakaszon keletkezett.
Vezetéstechnikai tanácsok
1. Ha látjuk, hogy elkerülhetetlen a kátyú, a biztonságos közlekedés keretein belül minél jobban csökkentsük a sebességet! Amikor viszont a kátyúba érkezünk, engedjük fel a fékpedált! Ha ugyanis a gumi fékezetlenül tud átgördülni az úthibán, lényegesen kisebb erőhatás éri az abroncsot, illetve rajta keresztül a felnit és a futóművet is.
2. Ha pocsolyába hajtunk, mindig számítanunk kell arra, hogy a felszín akár 20-30 centiméter mélységű gödröt rejt.
3. Vezessünk figyelmesen és szabályosan. Ne feledjük, hogy az útkezelő elutasíthatja a kárigényünket, ha kátyúra figyelmeztető táblát helyeztek ki az adott útszakaszon, vagy nem tartottuk be a sebességkorlátozó tábla utasítását.