Rendszerüzenet
Mi tudjuk hová tartunk!

Mi tudjuk hová tartunk!

Határozott céljaink, tudatos elképzeléseink vannak a jövőt illetően, s reményeink szerint együtt, közösen olyan erőket mozgathatunk meg, melyre külön-külön képtelenek lennénk.

mckinsey-nagy-a-nyomas-a-magyar-biztositokon-az-inflacio-es-a-gyenge-forint-miatt-portfolio-cikk

2022.03.30

McKinsey: nagy a nyomás a magyar biztosítókon az infláció és a gyenge forint miatt - Portfolio cikk

elentősen felforgatta a pandémia a biztosítási szektort, egy sor megatrend alakítja át most a szektort. Rafal Domanski, a McKinsey & Company társpartnere a Portfolio Biztosítás 2022 konferenciájának nyitóelőadásában kitért a közép-európai biztosítók helyzetére is, kiemelve, hogy a magyar szolgáltatók eredményét az infláció és a gyenge forint is nyomás alá helyezi. Nem maradt el azonban a fejlesztési lehetőségek bemutatása sem.

Rafal Domanski, a McKinsey & Company társpartnere előadásában a globális biztosítási piaci trendekről és kihívásokról beszélt, a McKinsey Global Insurance Report 2022 adataira alapozva. Az előadásának főbb üzenetei:

Jelentősen felforgatta a pandémia a biztosítási szektort, különösen az iparág dinamikáját: a tanácsadó adatai szerint a biztosítási díjbevételek és a profitok is csökkentek 2020-ban az előző évi adatokhoz képest, ugyanakkor a 2021-re vonatkozó előrejelzések már javuló számokat mutatnak.

Minden esetre a Covid egy teljesen új világot hozott a szektornak, amelyet jelentősen átalakítanak majd az olyan megatrendek, mint fokozódó geopolitikai feszültségek, az iparági koncentráció növekedése, digitális fejlesztések, ESG-szempontok előtérbe kerülése, a mobilitás átalakulása, az egészségügyi és jóléti kérdések előtérbe kerülése, hibrid munkavégzési modellek.

Előadásában a szakember kitért a közép-európai, azon belül is a magyar biztosítási piac főbb számaira.

MINT ELMONDTA, EGYRE NAGYOBB A NYOMÁS A BIZTOSÍTÓI EREDMÉNYRE AZ INFLÁCIÓ OKOZTA NÖVEKVŐ KÁRIGÉNYEK MIATT, RÁADÁSUL EZT CSAK SÚLYOSBÍTJA A GYENGE FORINT.

Kiemelte a régióban a biztosítási piac konszolidációs törekvéseit, miután egyre több felvásárlás zajlik a versenytársak között. Erősödik a nemzetközi vállalatcsoportok esetében a határon átnyúló együttműködés is kompetenciaközpontok létrehozásával.

A globális trendekre visszatérve elmondta, hogy a szektor szereplői alig tudják a tőkeköltséget ellensúlyozni, köszönhetően az utóbbi évek negatív gazdasági profitjainak és a romló piaci pozícióknak.

Öt okra vezette vissza a biztosítási piac alulteljesítését:

  1. bevételek növelésének nehézsége, elsősorban fejlett piacokon észlelt strukturális növekedési kihívások miatt, de ott vannak még a tartósan alacsony kamatlábak, árképzésre ható nyomás és lassuló organikus kereslet.
  2. Az ügyfelekért folytatott harc: az insurtechek járnak élen a digitális innovációk előmozdításában, így jelentős fenyegetést jelentenek a hagyományos üzleti modellre épülő biztosítókra.
  3. köztes piaci szereplők előretörése: egyértelmű nyertesei ennek a folyamatnak a brókercégek, a biztosítóknak a digitalizáció felé való elmozdulás gyakorlatilag az utolsó esélyük az ügyfelekért vívott harcban.
  4. Megfoghatatlan méretgazdaságosság: bár a biztosítók évek óta keresik a globális méretgazdaságossági lehetőségeket, az adatok azt mutatják, hogy mindez nem eredményez jobb megtérülést a szolgáltatóknak. A helyi méretgazdaságossági lépések viszont előnyös döntésnek bizonyulnak, ami pedig lehetőséget teremt a konszolidációra az iparágon belül.
  5. Visszafogott termelékenység: A hatékonyság továbbra is kihívás elé állítja az iparág teljesítményét, holott sok biztosító indított költségmegtakarítási programokat. Ezzel szemben az olyan iparágakban, mint amilyen az autógyártás, a légitársaságok vagy a telekommunikáció, sikerült nagyobb produktivitási eredményeket elérni. Mindez azért is szomorú, mivel a biztosítási iparág sokat kommunikált a termelékenység javításáról.

Domanski kitért előadásában a fejlesztési lehetőségekre, többek között az alábbi területeket kiemelve:

  • ESG-szempontok figyelembe vétele az üzleti modellben
  • Termékinnováció és új kockázatok lefedése
  • Ügyfélközpontúbb szolgáltatás
  • Insurtechekkel való együttműködés
  • A főbb technológiai platformok modernizálása
  • A vállalati kultúra, diverzitás és munkavégzési lehetőségek újragondolása a tehetséges dolgozók megtartásáért

Közönségkérdésekre válaszolva kitért arra, hogy a biztosítóknak nagyobb erőforrásokat kellene biztosítaniuk az ügyfelekkel való személyesebb kapcsolattartásra, de fontos a kiberbiztonság és az arra adott válaszok. A szakember a klímaváltozás hatását is kiemelte a szektorra nézve, ugyanis az utóbbi években jelentősen megnőtt a környezeti katasztrófák száma, erre pedig fel kell készülni árazási és üzleti modell szempontjából is.


Forrás