Rendszerüzenet
Mi tudjuk hová tartunk!

Mi tudjuk hová tartunk!

Határozott céljaink, tudatos elképzeléseink vannak a jövőt illetően, s reményeink szerint együtt, közösen olyan erőket mozgathatunk meg, melyre külön-külön képtelenek lennénk.

megemeli-a-kormany-a-biztositasi-adot-de-hogyan-igy-reagalt-a-mabisz-portfolio-cikk

2022.05.28

Megemeli a kormány a biztosítási adót, de hogyan? - Így reagált a MABISZ - Portfolio cikk

Az idei évre eddig tervezett mintegy 115 milliárd forintnál évi 50 milliárd forinttal többet szedne be különadó formájában a kormány a biztosítási szektortól. A lépés eltúlzottnak tűnik, hiszen a tavalyi több mint 80 milliárdos szektorszintű profit 60%-át vonná el ezzel, biztosan nem csak a vélt "extraprofitot".  Úgy tűnik, nem dőlt el azonban, hogy osztják szét a terhet a biztosítók között, a kormány ugyanis a meglévő biztosítási adó kulcsának megemeléséről beszél, de ez nem a járvány alatt felerősödött öngondoskodási termékek díjbevételét terheli, amelyekre az indoklásában a kormány hivatkozik.
A biztosítási adó esetében az adóalap nem változik, a kormány a kulcsot emeli, így az eddigi 120 milliárd forint helyett 170 milliárd forint folyhat be ebből a szektorból – mondta tegnap este Nagy Márton. Az 50 milliárd forintos emelés a teljes szektor tavalyi profitjának több mint 60%-át jelentené, vagyis nagyon durva elvonás lenne. A bankszektor esetében például a 250 milliárd forintos különadó a tavalyi belföldi profit mintegy 45%-át jelenti.

Amennyiben a teljes, 2020-as díjbevétel alapján vetné ki az adót a kormány a biztosítókra, akkor nagyjából így oszlana meg a nagyobb biztosítók között a teher:

Ha viszont valóban csak a biztosítási adó kulcsán változtatna a kormány, akkor azzal a biztosítók nem-életbiztosítási üzletágát terhelné tovább (csaknem másfélszeresére növelve a terhet), pedig a kormány érvelése szerint elsősorban nem itt, hanem az öngondoskodási termékeknél keletkezett a szektor „exraprofitja” az utóbbi években. Valóban, a díjbevételek szempontjából az életbiztosítási üzletágak voltak azok, amelyek felülteljesítettek, illetve még néhány kisebb szegmens, pl. az egészségbiztosítások piaca számára hozott előrelépést a járvány időszaka.

Hogy legyen még egy csavar a történetben, extraprofitot ugyanakkor nem látunk az életbiztosítási üzletágban: magasabb díjbevételre itt kisebb nyereség (biztosítástechnikai eredmény) jutott az elmúlt években, mint a nem-életbiztosításokra, annak ellenére, hogy a már létező különadó az utóbbit terhelte.

biztosítók3

A 2012-ben bevezetett biztosítási adó alapja a biztosítási díj, kulcsa pedig casco biztosítási szolgáltatás nyújtása esetén az adóalap 15%-a, vagyon- és balesetbiztosítási szolgáltatás nyújtása esetén az adóalap 10%-a, kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) szolgáltatás nyújtása esetén az adóalap 23%-a (de a biztosító kockázatviselésével érintett időtartam naptári napjaira naponta legfeljebb 83 forint/gépjármű.)

Az adó részben lépcsős, részben sávos: az előző naptári év alapján számolt 8 milliárd forint alatti adóalap esetén a 100 millió forintot meg nem haladó rész után csak az adómérték 25%-át, 100-700 millió forint közötti részre az 50%-át kell megfizetni. A kgfb 23%-os díjarányos biztosítási adóját 2019-ben vezette be a kormány, addig a biztosítási díjba nem beépítve, 30%-os baleseti adóként fizették meg az ügyfelek.

Megkerestük Magyar Biztosítók Szövetségét alábbi kérdéseinkkel:

  1. Mi a véleménye a Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) a biztosítási adó évi 50 milliárd forintos megemelésének a kormányzati szándékáról az idei és a jövő évre?
  2. Mi a véleménye a MABISZ-nak arról a miniszteri kijelentésről, hogy a magyar biztosítóknál extraprofit keletkezik?
  3. Történt-e egyeztetés az adó emeléséről a MABISZ és a kormány között, illetve tájékoztatta-e szándékáról a bejelentés előtt a kormány a MABISZ-t? 
  4. Nagy Márton tegnap esti sajtótájékoztatójaszerint a biztosítási adó alapja változatlan maradna, az adóbevétel azonban 50 milliárd forinttal emelkedne, ami az adókulcs csaknem másfélszeresre emelkedését feltételezi. Van-e olyan szándéka a MABISZ-nak, hogy ebben változást érjen el a kormánynál még a jogszabály megjelenése előtt? 

Azt a választ kaptuk, hogy

A MABISZ miként a múltban, úgy most sem kommentálja a kormányzati intézkedéseket. A 3-4. kérdés kapcsán pedig annyit tudunk még hozzátenni, hogy az egyeztetés folyamatos az érintett szereplők között.

Más forrásokból is úgy tudjuk, hogy a kormány valóban nem döntötte el még végleg, hogy az 50 milliárdos extra adóterhet hogy osztja szét a biztosítók között, és hogy mi lesz a befizetés határideje. A kormány számára az a lényeg, hogy az 50-50 milliárd forintos extra adóbevétel a biztosítási szektorból idén és jövőre is biztosan beérkezzen.

különadók

A MABISZ új elnökével, Erdős Mihállyal 10 nappal ezelőtt megjelent interjúnkban egyébként feltettük a kérdést, hogy a költségvetés elszaladó hiánya miatt a kormány minden bizonnyal a különadók emelésén, esetleg újak bejelentésén gondolkodik, és a bankokhoz hasonlóan a biztosítók is egyeztettek-e a különadó esetleges sorsáról a kormánnyal. Erdős Mihály akkor ezt válaszolta:

Nem történt ilyen egyeztetés.A tavalyi költségvetési törvényrekordszintű, 115,4 milliárd forintnyi bevételt irányzott elő a szektor számára biztosítási adóból. Nagyon bízom abban, hogy a döntéshozók látják azt, hogy a szektor hozzájárulása már most is elég jelentős a közteherviseléshez.

Forrás