Rendszerüzenet
Mi tudjuk hová tartunk!

Mi tudjuk hová tartunk!

Határozott céljaink, tudatos elképzeléseink vannak a jövőt illetően, s reményeink szerint együtt, közösen olyan erőket mozgathatunk meg, melyre külön-külön képtelenek lennénk.

az-mnb-61-milliora-birsagolta-az-allianz-hungaria-biztositot-vg-cikk

2022.06.20

Az MNB 61 millióra bírságolta az Allianz Hungária Biztosítót - VG cikk

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) korlátozott átfogó vizsgálatot folytatott le az Allianz Hungária Biztosító Zrt.-nél (Allianz Biztosító) a 2018. október 4-től a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot áttekintve. A jegybank feltárta, hogy az Allianz Biztosító a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) termékénél számos esetben nem a jogszabályi határidőben értesítette az üzemben tartókat, illetve a kötvény- és kárnyilvántartó szervet egyebek közt a szerződések létrejöttéről, a díjfizetés elmulasztásáról vagy a szerződések díjnemfizetés miatti megszűnéséről.

A nem-életbiztosítások szerződéses feltételeinél ellentmondásosak voltak a biztosítónak a szerződés megszűnésével kapcsolatos díjfizetési kötelezettségekre vonatkozó előírásai, továbbá például a mentesülésre vonatkozó rendelkezések sem feleltek meg teljeskörűen a jogszabályban foglaltaknak. 

A nem-életbiztosítási termékekhez kapcsolódó nyilvántartási rendszereiben pedig több esetben nem a valós kárbejelentési dátumok szerepeltek.

Az életbiztosításoknál a biztosítónak az ajánlattól eltérő fedezetek kezelésére vonatkozó gyakorlata bizonyult problémásnak. Az Allianz Biztosító emellett ügyféltájékoztatást is szolgáló szerződési feltételeiben befektetési egységhez kötött (unit-linked) eszközalapnak minősített az e kategóriának meg nem felelő alapot is,és jogsértő módon szabott meg több – például a biztosítási esemény bejelentésére, díjfizetés gyakoriságára – szerződéses feltételt.

Az MNB megállapítása szerint sértette az ügyfelek tájékoztatáshoz fűződő jogát egyebek közt, hogy a szerződéskötést megelőzően a biztosítással kapcsolatos kiemelt információkat tartalmazó dokumentum (KID) tartalma nem felelt meg maradéktalanul a vonatkozó jogszabályi előírásoknak, ami – figyelemmel a KID fogyasztók tájékoztatásában betöltött szerepére – érdeksérelem okozására is alkalmas lehetett.

Az ügyfélpanaszok kezelése kapcsán az Allianz Biztosító nem tette közzé honlapján megfelelően panaszkezelési szabályzatát, annak tartalma nem felelt meg mindenben a jogszabályoknak, illetve a biztosító az ügyfelek által szóban közölt panaszokról nem minden esetben a jogszabályi előírásoknak megfelelő jegyzőkönyvet vett fel. Mindezek alapján az MNB szeptember 30-ig kötelezte az Allianz Biztosítót, hogy számoljon be a jegybanki kötelezésekkel kapcsolatban megtett intézkedéseiről. 

A jogsértések miatt az MNB 35 millió forint felügyeleti és 26 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott a biztosítóra.

A bírság kapcsán súlyosbító tényező volt, hogy az Allianz Biztosító adatfeldolgozási, nyilvántartási és ellenőrzési rendszere számos esetben, huzamosabb időn át nem támogatta a jogszabályszerű működést. Szintén súlyosbító körülménynek számított a biztosítási szerződések elemei kapcsán feltárt nagyszámú hiányosság, illetve az adatszolgáltatási problémák. Enyhítő körülménynek minősült ugyanakkor, hogy az Allianz Biztosító számos esetben jelezte korrekciós intézkedéseit a feltárt hiányosságok kapcsán.

Forrás