Rendszerüzenet
Mi tudjuk hová tartunk!

Mi tudjuk hová tartunk!

Határozott céljaink, tudatos elképzeléseink vannak a jövőt illetően, s reményeink szerint együtt, közösen olyan erőket mozgathatunk meg, melyre külön-külön képtelenek lennénk.

a-mi-hibank-volt-mit-tehetunk-ha-nem-akar-fizetni-a-biztosito

2019.12.13

A mi hibánk volt? Mit tehetünk, ha nem akar fizetni a biztosító?

Nyitva felejtettük az ablakot, a vihar eláztatta a szobát, a lakásbiztosító nem fizet, szerinte ez a mi hibánk. Mit tegyek? – kérdezte V. Lóránt Nyékládházáról a Magyar Nemzeti Bank (MNB) szakértőitől.

Sok ügyfél vitázik a biztosítójával azért, mert szerződéskötéskor annak idején máshogy értelmezte, hogy mit jelenthet egy-egy kár. Később, baj esetén derül ki: a biztosító éppen azt az eseményt zárta ki a kifizetési lehetőségek közül, ami bekövetkezett. Tipikusan ilyen eset pl. a nyitva felejtett ablak miatti viharkár vagy ha egy gyerek véletlenül leveri a gyertyát, s az tűzbe borít mindent. Bár ilyenkor aligha van szó szándékosságról, sokszor azért nem kapunk kártérítést, mert az adott biztosító feltételei szerint magatartásunkkal mi is hozzájárultunk a kár kialakulásához – sorolta válaszában Binder István, az MNB felügyeleti szóvivője, a Blikk jegybankára.

15-féle elemi csapás ellen véd

E problémákon is segíthet, hogy az MNB új fogyasztóbarát otthonbiztosítások bevezetésére ösztönzi a biztosítókat az ügyfelek érdekében. Ezeket 2020 tavaszától igényelhetjük majd. Mindenkinek elérhetővé válik így egy olyan alapbiztosítási csomag, amelynél nem a biztosítók, hanem az MNB határozta meg egységesen, hogy milyen károkra szól a biztosítás, vagyis mikor kell fizetni. Az alapbiztosítás 15 féle elemi csapás – pl. tűz-, jégverés-, viharkár –, illetve 5 további gyakori egyéb háztartási kárfajta – pl. vízkár (akár beázással, elfolyt vízzel), üvegtörés, betörés – ellen nyújt védelmet. (Ez széleskörű biztosítási védelmet nyújtó csomagot jelent.)

Összehasonlítható

További előnye, hogy ezek mellé a biztosítók nem tehetnek hozzá olyan, a fizetendő díjat megdrágító kiegészítőket, amelyek sokszor feleslegesek nekünk. Az eddig megszokott konstrukciókhoz képest a fogyasztóbarát otthonbiztosításoknál kevés olyan ok lehet, amire hivatkozva a biztosító kizárhatja a kárfizetést.

Az alapszolgáltatás mellé választhatunk további kiegészítő biztosításokat is. Ezek közül a leggyakoribbak elnevezése is egységes lesz, így összehasonlíthatóvá válnak a biztosítások és azok díja is. A fogyasztóbarát otthonbiztosításoknál az ügyfeleknek nem lehet önrészt szabni: káresemény esetén a teljes kárösszeget a lakásbiztosító fizeti.

Negyedévente felmondhatjuk

A mai lakásbiztosításokat csak évente egyszer, legkésőbb a szerződéses évfordulónk előtti 30. napig mondhatjuk fel. Ezzel szemben a fogyasztóbarát otthonbiztosítást – ha úgy döntünk – bármelyik negyedév végén megszüntethetjük majd 30 napos felmondási idővel, függetlenül attól, mikor kötöttük. Ha kicsúsznánk e határidőből, a következő negyedév végén zárható le a szerződés.

MNB-elvárás, hogy eddigi régi típusú lakásbiztosításunkat is felmondhassuk a szerződéses évfordulónk előtt, ha ugyanazon biztosítónál váltunk át fogyasztóbarát termékre. Mivel ezek feltételei egységesek, könnyen össze tudjuk vetni egyéb, hasonló ajánlatokkal.

Kalkulátorral segít

Egyszerűbbé és gyorsabbá válik a választás és a biztosítási ügyintézés is. Az MNB az összehasonlítást tavasztól a honlapján található kalkulátorral is segíti majd. Ha egy biztosító később megemelné a fogyasztóbarát otthonbiztosítás díját, köteles lesz ugyanolyan arányban növelni az esetleges kárkifizetés összegét is. A befizetett díjunkhoz képest emellett több pénzt kaphatunk kár esetén.

Elektronikus úton intézkedhetünk

Az újfajta lakásbiztosításoknál teljesen elektronikus úton (például e-mailben, a biztosító honlapján stb.) egyeztethetünk a biztosítóval, a tájékoztatások kéréstől, a nyilatkozatok, kárrendezési dokumentumok beadásán át egészen a szerződés felmondásáig vagy módosításáig.

Hány nap után fizetnek?

Amennyiben biztosítási kárunk 100 ezer forint alatti, a biztosítónknak 5 munkanap alatt, ennél nagyobb egyszerű káreseménynél pedig legföljebb 10 munkanap alatt ki kell fizetni a kárunkat. Tételesen be kell mutatnia emellett, hogy hogyan határozta meg a kártérítés összegét, ha pedig elutasítja azt vagy kevesebbet fizet, azt is írásban meg kell indokolnia.

 

Forrás