Rendszerüzenet
Mi tudjuk hová tartunk!

Mi tudjuk hová tartunk!

Határozott céljaink, tudatos elképzeléseink vannak a jövőt illetően, s reményeink szerint együtt, közösen olyan erőket mozgathatunk meg, melyre külön-külön képtelenek lennénk.

lecsaptak-az-uj-auto-vasarlok-a-2-5-millio-forintos-allami-tamogatasra-portfolio-cikk

2020.06.16

Lecsaptak az új autó vásárlók a 2,5 millió forintos állami támogatásra - Portfolio cikk

Néhány óra leforgása alatt több mint 1400 pályázati kérelmet adtak be az új elektromos autó vásárlását 2,5 millió forinttal támogató programra az IFKA oldalán. A támogatás iránti érdeklődés még az Innovációs és Technológiai Minisztérium várakozásait is felülmúlta, néhány óra alatt összesen 4 milliárd forintnyi értékben érkeztek be pályázatok. A legnagyobb érdeklődést a taxisok mutatták: olyan sokan pályáztak, hogy azok összege már most megközelítette a számukra kiírt teljes 2 milliárd forintos keretet.

Valóságos roham volt

A Villanyautósok Facebook-csoportban hozzászóló pályázók elmondása szerint délben (vagyis az új pályázat megnyitását követő 4 óra alatt)

MÁR 1400 FELETTI PÁLYÁZATOT ADTAK BE AZ ÚJ E-AUTÓ VÁSÁRLÁST TÁMOGATÓ PROGRAMRA.

(Arról nincs információ, hogy a pályázati sorszámokon belül mi a megoszlása a magánszemélyes és céges vásárlásoknak. Előbbiek csak autóra, utóbbiak robogóra és a taxisok nagyobb támogatási arány mellett autóra pályázhattak. A megoszlás azért nem mindegy, mivel a taxisok számára külön 2 milliárd forintos keret van fenntartva, valamint a robogó beszerzési ára nyilván sokkal alacsonyabb.)

Megszólalt az ITM

Felülmúlta a várakozásokat az érdeklődés a tisztán elektromos autók és segédmotoros kerékpárok beszerzésének támogatására hétfőn reggel 8-kor megnyílt, 5 milliárd forint keretösszegű pályázaton, már az első órákban csaknem 900-an nyújtottak be pályázatot, az igényelt támogatás mértéke meghaladta a 4 milliárd forintot - mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára hétfőn Budapesten, sajtótájékoztatón.

Kaderják Péter hozzátette, a pályázatban az egyéni vásárlók mellett a személyszállítási szolgáltatást nyújtó taxisok és a futárszolgáltatással foglalkozó vállalkozások is kérhettek támogatást elektromos gépjárművek beszerzéséhez.

Kiemelte, a taxisok részéről volt a legintenzívebb az érdeklődés, a pályázataikban igényelt támogatások összege megközelítette a számukra az 5 milliárd forintból elkülönített 2 milliárd forintos keret határát.

Kaderják Péter elmondta, a tisztán elektromos meghajtású gépjárművek beszerzésére kiírt pályázat támogatási rendszerét - a februárban kidolgozott klíma- és természetvédelmi akciótervnek megfelelően - úgy alakították ki, hogy az minél szélesebb körben segítse elő a közlekedés zöldítését és a pályázókat az olcsóbb, a kisebb árkategóriájú elektromos autók felé terelje. Ezért a vissza nem térítendő támogatás összege 11 millió forintos beszerzési ár alatt a 2,5 millió forintot is elérheti gépjárművenként, a 11-15 millió forint közötti autóknál a támogatás maximum 500 ezer forint.

Ezen felül az idei pályázatot két speciális körre, a taxisokra és a futárszolgáltatást nyújtó vállalkozásokra is kiterjesztették, az államtitkár szerint a taxisoknál azért fontos a tisztán elektromos meghajtású gépkocsik beszerzésének támogatása, mert ők tevékenységükkel befolyásolják a városok életminőségét. A döntés értelmében a pályázatban a beszerzési ár 55 százalékáig igényelhetnek vissza nem térítendő támogatást a személyszállító vállalkozók.

Közölte, a futárszolgáltatást nyújtó vállalkozásoknál a pályázattal a gépjárműparkok cseréjét kívánják elősegíteni, ezért az érintett vállalkozások elektromos segédmotoros kerékpár, azaz robogó vásárlásához igényelhetnek támogatást.

KÉRDÉSRE VÁLASZOLVA KADERJÁK PÉTER ELMONDTA, AZ IGÉNYLÉSEK KIÉRTÉKELÉSE UTÁN DÖNTHETNEK A RENDELKEZÉSRE ÁLLÓ TÁMOGATÁSI KERETÖSSZEG NÖVELÉSÉRŐL.

Miért lett ennyire népszerű?

A magánszemélyek összesen 3 milliárd forintos keretösszegre pályázhatnak, így ha azzal az egyszerűsítő feltételezéssel számolunk, hogy mindenki a 2,5 millió forintos állami támogatásra jogosult, akkor a teljes keretösszeg 1200 új elektromos autó vásárlásának támogatását fedezi. Emlékezetes, 11 millió forintos beszerzési árig jár a nagyobb, 2,5 millió forintos támogatás, 11 és 15 millió forint között pedig 0,5 millió forintot kapnak a vásárlók.

Korábban átfogó cikket közöltünk arról, hogy az új program milyen árleszorító hatást váltott ki az e-autók piacán és a kereskedők egyre több modell árát csökkentették a 11 millió forintos határ alá.

A pályázat hétfőn reggel 8 órakor nyitott meg, vagyis a jelek szerint óriási az érdeklődés az állami támogatás iránt. Ez több tényezővel függ össze:

  • Az előző pályázat kifutása óta eltelt több hónap, és februárban már lehetett sejteni a kormányzati bejelentések alapján, hogy újfajta támogatás érkezik. Ezért az eddig elhalasztott kereslet most zúdul rá a piacra és a pályázatra.
  • A korábbinál (1,5 millió forint) nagyobb, 2,5 millió forintos támogatás már többek számára teheti vonzóvá az elektromos autókat.
  • Az új program sávos rendszerének köszönhetően élénkült az árverseny, egyre több modell ára csökkent, a vásárlók széles kínálatból választhattak, a korábbiaknál alacsonyabb árakon.

A nyertes modellek

A Portfolio korábbi gyűjtése alapján a 2,5 millió forintos támogatásra jogosult modellek száma 15-re növekedett már az elmúlt hetekben. A program indulásának napján ezek a modellek voltak elérhetőek a kereskedőknél 11 millió forintos beszerzési ár alatt, így a mostani vásárlói rohamból ezek a gyártók profitálhattak.

A 11 millió forint alatti árú elektromos autók listája (kezdő listaár)
Modell Induló listaár 2,5 millió forintos támogatással
smart EQ fortwo 7,3 4,8
smart EQ forfour 7,4 4,9
Polaris Goupil G4 8,3 5,8
Polaris Goupil G5 9,7 7,2
Renault Kangoo Z.E. 10,3 7,8
Renault Zoe 10,4 7,9
Opel Corsa-e 10,49 7,99
Peugeot e-208 10,49 7,99
Mini Cooper SE 10,5 8,0
Nissan Leaf 10,7 8,2
Kia e-Niro 10,9 8,4
Hyundai Kona E 10,99 8,49
Hyundai Ioniq 10,99 8,49
Peugeot e-2008 10,99 8,49
Mazda MX-30 11 8,5
Forrás: Portfolio-gyűjtés  

 

 

Forrás